Την επίσημη απάντησή του σχετικά με το γούρι που απεικόνιζε τη Μαντώ Μαυρογένους με διαφορετικό τρόπο απ’ ότι είχαμε συνηθίσει μέχρι τώρα, συνοδευόμενο από την γραπτή ευχή «Υγεία, Κ…λα, Επανάσταση», προκαλώντας σάλο στα social media, έδωσε το Μουσείο Μπενάκη δεδομένου ότι το συγκεκριμένο αντικείμενο τέχνης πωλούνταν μέσω του ηλεκτρονικού του καταστήματος.

Η ηρωίδα της Επανάστασης του 1821 στο εν λόγω γούρι, απεικονίζεται ως γυναίκα που σφίγγει τους μύες του χεριού της ως αντιπαραβολή της γνωστής πολεμικής αφίσας του 1943 από τις ΗΠΑ με το μήνυμα «We can do it».

Για το συγκεκριμένο γούρι έχει μιλήσει σε πρότερο χρόνο η δημιουργός του, Κατερίνα Σαββοπούλου, στο marieclaire.gr.

«Τι να πρωτοπεί κανείς για τη Μαντώ; Για τις σπουδές, την ουσιαστική μόρφωση, τον αγώνα της για την ελευθερία; Ο Υψηλάντης της είχε υποσχεθεί να την παντρευτεί και μάλιστα γραπτώς, αλλά αθέτησε το λόγο του αφού τα πολιτικά συμφέροντα δεν ενέκριναν αυτό τον αρραβώνα. Η Μαντώ δεν δίστασε να κάνει μήνυση στον Υψηλάντη για αθέτηση υπόσχεσης γάμου, αλλά έπρεπε να αποδείξει ότι δεν υπήρξε παρθενοφθορία, πράγμα δύσκολο και υποτιμητικό, οπότε παραιτήθηκε και δεν βρήκε ποτέ το δίκιο της. Πέθανε μόνη και ξεχασμένη στην Πάρο. Πέρασε τα τελευταία χρόνια της ζωής της μέσα στην εξαθλίωση, καθώς είχε διαθέσει όλη τη μεγάλη περιουσία της στην Επανάσταση».

«Αυτή η ατρόμητη γυναίκα ήταν η μοναδική αξιωματούχος του ελληνικού στρατού: ο Καποδίστριας της έδωσε το βαθμό του αντιστράτηγου. Η Μαντώ Μαυρογένους είναι το πιο αυθεντικό σύμβολο της ελληνικής επανάστασης», λέει.

Το γούρι, το φυλαχτό που δημιούργησαν οι B612 είναι η εικόνα της Μαντούς Μαυρογένους προσαρμοσμένη στο διάσημο αμερικανικό πόστερ του 1943, που έφτιαξε 0 J.Howard Miller για την Westinghouse Electric για να ενισχύσει το ηθικό των εργατριών στο Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. «”Πατήσαμε” στο πόστερ ως διεθνή γλώσσα για να ενισχύσουμε τη σημειολογία του φυλαχτού», λένε χαρακτηριστικά οι ίδιες.

Στην απάντηση του Μουσείου Μπενάκη υπογραμμίζεται η βασική αρχή που διέπει την ελεύθερη καλλιτεχνική δημιουργία, ότι δηλαδή οι υπεύθυνοι του Μουσείου δεν παρεμβαίνουν και προφανώς δεν λογοκρίνουν έργα καλλιτεχνών με τους οποίους συνεργάζεται κατά καιρούς ενώ όπως αναφέρεται, τα 40 συνολικά κομμάτια του συγκεκριμένου αντικειμένου έχουν ήδη εξαντληθεί.

Η απάντηση

«Το Πωλητήριο του Μουσείου Μπενάκη, πρώτο στην Ελλάδα και με συνεχή παρουσία για πάνω από 40 χρόνια, άνοιξε από νωρίς τον δρόμο σε νέους σχεδιαστές και σε σύγχρονους καλλιτέχνες, με πολλούς από τους οποίους διατηρεί σταθερή συνεργασία. Χωρίς να παρεμβαίνει στα έργα τους, πόσω μάλλον να τα λογοκρίνει, το Πωλητήριο παραμένει δεκτικό στις δημιουργικές θεωρήσεις των καλλιτεχνών που φιλοξενεί, πράγμα που συνέβη και στην περίπτωση του αντικειμένου που κυκλοφόρησε ως πρωτοχρονιάτικο γούρι τον Δεκέμβριο του 2020 και που το τελευταίο εικοσιτετράωρο πυροδότησε συζητήσεις σε μερίδα του κοινού. Το αντικείμενο αυτό, που σχεδιάστηκε από τη δημιουργική ομάδα Β612 και κυκλοφόρησε σε περιορισμένο αριθμό (40 κομμάτια), περιλαμβάνει μια φράση που αποτελεί εδώ και χρόνια το γνωμικό των Β612. Σε κάθε περίπτωση, το εν λόγω γούρι έχει αυτή την στιγμή εξαντληθεί».

Πηγή: e-peiraias.gr